فواید فصد خون

فصد خون یک روش درمانی محبوب در طب سنتی است که شامل خارج کردن مقداری خون از بدن از طریق بریدگی‌ کوچک در رگ است. این روش قدمت زیادی در فرهنگ‌های مختلف دارد و برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ توصیه می شود. فصد خون امروزه به روش خونگیری توسط کیسه ی مخصوص فصد خون نیز انجام می شود. در این روش کنترل بیشتری بر مقدار خون خارج شده وجود دارد. همچنین نیاز به پانسمان نداشته و احتمال خونریزی ثانویه ندارد. در ادامه چند تا از مهم ترین فواید فصد خون را با هم بررسی می کنیم.

فصد خون چه فوایدی دارد؟

فصد خون چه فوایدی دارد؟ فصد خون یک روش درمانی سنتی برای درمان بیماری هایی همچون کبد چرب، غلظت خون، لاغری، فشار خون بالا، بیماری های قلبی، جوش صورت و … می باشد که به صورت دوره ای و منطم زیر نظر پزشک انجام می شود. در ادامه در مورد فواید فصد خون برای درمان بیماری ها صحبت کرده ایم.

  • فواید فصد خون برای کبد چرب

فصد خون اگر به دفعات مورد نیاز انجام شود می‌تواند با کاهش سطح چربی خون و التهاب، به بهبود کبد چرب کمک کند. البته بدون رعایت رژیم غذایی و سبک زندگی سالم، چربی خارج شده توسط خون مجددا جایگزین شده و نمی تواند به تنهایی تاثیر زیادی داشته باشد.

فواید فصد خون برای کبد چرب

از فواید فصد خون برای کبد چرب این است که با خارج شدن خون از بدن، مقادیری از کلسترول و چربی‌های اشباع به همراه آن از بدن خارج می‌شوند و این مورد باعث دفع چربی‌های اضافه بدن می شود. کلسترول و چربی‌های اضافه، به مرور در کبد و رگ‌ ها رسوب می کند. با انجام مداوم فصد خون، مقادیری از کلسترول و چربی اضافه خون از بدن خارج می‌شوند و از رسوب آن ها در کبد و رگ ها جلوگیری می‌شود.

فصد خون با کاهش حجم خون، به طور موقت غلظت خون را کاهش دهد. در کنار فصد خون باید دلیل افزایش غلظت خون شناسایی و برطرف شود. پزشک یا پرستار با بررسی آزمایش خون و مقدار غلظت خون به شما پیشنهاد می دهد که چند بار فصد خون را انجام دهید. همچنین فواصل زمانی بین دفعات فصد خون و بهترین زمان فصد خون را مشخص می کند.

  • فواید فصد خون دست چپ

محل فصد خون در طب سنتی توسط فرد دارای مهارت در این حوزه مشخص می شود. در طب سنتی فصد خون از دست چپ برای رفع التهاب، درد، تورم، خستگی و گزگز اعضای سمت چب بدن توصیه می شود. فصد خون دست چپ برای افرادی که به فشار خون بالا و اختلالات خونریزی مبتلا هستند مناسب نیست. از این رو مهم است که انتخاب محل فصد توسط متخصص طب سنتی یا پرستار مشخص شود.

فواید فصد خون دست چپ

  • فواید فصد خون دست راست

فصد خون از دست راست می تواند به بهبود گردش خون در سمت راست بدن کمک کند. علائمی مثل التهاب، خواب رفتگی، گزگز اعضای سمت راست و درد بازو و شانه ی راست می تواند با فصد خون از دست راست کاهش پیدا کند. فصد خون با هدف کاهش علائم کبد چرب نیز معمولا از دست راست انجام می شود.

انتخاب محل فصد خون به شرایط بدنی و جسمی فرد وابسته است و کارشناس طب سنتی یا پرستار بعد از بررسی شرایط فرد، محل فصد را مشخص می کند تا شما بیشترین فایده را از فصد خون ببرید. انجام فصد خون دست راست برای پایین آوردن فشار خون بالا فوری در منزل بی نظیر است.

  • تاثیر فصد خون بر نعوظ

برخی بر این باورند که فصد خون با افزایش جریان خون در کل بدن و همچنین آلت تناسلی، می‌تواند به درمان اختلالات نعوظ کمک کند.

  • فواید فصد خون برای جوش صورت

از فواید فصد خون برای پوست این است که می‌تواند با کمک به پاکسازی خون از سموم و کاهش التهاب، به بهبود جوش های صورت کمک کند. همچنین حجامت صورت نیز می تواند باعث افزایش جریان خون در صورت شده و منجر به داشتن پوستی شفاف تر شود.

فواید فصد خون برای جوش صورت

  • فواید فصد خون برای لاغری

فصد خون با بهبود گردش خون و افرایش متابولیسم بدن می‌تواند به طور غیرمستقیم به کاهش وزن کمک کند. داشتن رژیم غذایی مناسب و تحرک کافی در کنار فصد خون برای داشتن اندام ایده آل ضروری است.

  • فواید فصد خون برای رگ سیاتیک

برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که فصد خون با کاهش التهاب و افزایش خون رسانی، می‌تواند به بهبود درد سیاتیک کمک کند. به نقل از دکتر کیهانی فرد یکی دیگر از روش های درمان درد سیاتیک ماساژ درمانی می باشد:

ماساژ درمانی میتواند درد سیاتیک را بهبود بخشد و همچنین به التیام بدن کمک میکند، به خصوص زمانی که مشکل در اثر گرفتگی عضله ایجاد شده باشد. بعلاوه ماساژ به از بین رفتن تنش، بهبود جریان خون و افزایش دامنه ی حرکت کمک میکند. روزی دو تا سه بار ناحیه ی درگیر را با روغن ماساژ، ماساژ دهید.  این کار به از بین رفتن درد سیاتیک و کاهش التهاب کمک میکند.

  • فواید فصد خون برای واریس

برخی از متخصصان طب سنتی باور دارند که فصد خون با کاهش حجم خون و بهبود جریان خون، می‌تواند منجر به بهبود علائم واریس شود.

  • مزایای فصد خون برای بیماری های قلبی

انجام صحیح و اصولی فصد خون به طور مرتب می تواند به پیشگیری و درمان برخی از بیماری های قلبی کمک کند. خروج خون از بدن با خروج مقداری از چربی و کلسترول اضافه همراه است. این مورد به همراه کاهش غلظت خون و افزایش جریان خون در بدن به کاهش احتمال گرفتگی عروق کمک می کنند.

مزایای فصد خون برای بیماری های قلبی

غلظت خون و وجود آهن زیاد در خون می تواند احتمال انقباض غیر طبیعی عروق را افزایش دهد. در نتیجه می تواند منجر به نارسایی قلبی شود. فصد خون با کاهش مقدار آهن خون در پیشگیری و درمان بیماری های قلبی تاثیر گذار است. فصد خون می‌تواند با کاهش حجم خون، به طور موقت فشار خون را نیز کاهش دهد. علاوه بر فصد خون، حجامت برای فشار خون بالا نیز موثر است.

  • فواید فصد خون برای بیماری گوارشی

از دیگر خواص فصد خون، کمک به درمان انواع بیماری گوارشی و بیماری های معده است. فصد خون می تواند به درمان زخم معده، ورم معده و یبوست مداوم کمک کند.

  • خاصیت فصد خون در بهبود عملکرد سیستم ایمنی

فصد خون با با افزایش جریان خون و کمک به پاکسازی خون می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کند.

فصد خون بهتر است یا حجامت

فصد خون بهتر است یا حجامت؟ به طور قطعی  نمی‌توان گفت یکی از این روش ها به روش دیگر ارجحیت دارد. چرا که هر دو روش درمانی فصد خون و حجامت برای اهداف مختلف انجام شده و در درمان بیماری‌های مختلف کاربرد دارند. همچنین هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

فصد خون بهتر است یا حجامت

لازم به ذکر است که این دو روش تداخلی با یکدیگر ندارد و فرد می تواند در بازه های زمانی مناسب هر دو روش درمانی فصد و حجامت را انجام دهد. با این حال انتخاب یکی از روش های فصد خون و حجامت به عوامل مختلفی بستگی دارد. مانند:

هدف از انجام روش درمانی: با توجه به نوع بیماری و شدت آن برای هر فرد یکی از این دو روش کاربرد بیشتری خواهد داشت. مثلا برای فردی که غلظت خون بالایی دارد فصد خون مناسب تر است زیرا مقدار بیشتری خون از بدن خارج می شود.

شرایط بیمار: سن، جنسیت، سابقه پزشکی و وضعیت سلامتی بیمار در انتخاب یکی از این دو روش تاثیر گذار است.

بیشتر بخوانید: روش کندن پانسمان چسبیده به زخم

انجام فصد خون در منزل

مرکز مشاوره و مراقبت های پرستاری در منزل یارا درمان به عنوان یکی از بهترین مراکز فصد خون در تهران، خدمات فصد خون در منزل را در همه ی مناطق شهر تهران ارائه می دهد. فصد خون در مرکز یارا درمان توسط پرستاران با تجربه به روش بیمارستانی و کاملا بهداشتی با استفاده از کیسه ی فصد خون انجام می شود. پرستار بعد از حضور در منزل شما ابتدا سوابق پزشکی و شرایط جسمی شما را بررسی کرده و فواید فصد خون و حجامت در منزل را برای شما توضیح میدهد. به شما کمک می کند بهترین تصمیم را بگیرید. سپس فصد خون یا حجامت را با وسایل یکبار مصرف و کاملا بهداشتی برای شما انجام می دهد.

فصد خون در منزل

جهت دریافت خدمات فصد خون در منزل کافی است با مرکز یارا درمان به شماره 02144003544 تماس بگیرید. کارشناسان یارا درمان به صورت شبانه روزی پاسخگوی شما هستند.

 سخن پایانی

در این مطلب راجب فواید فصد خون صحبت شد. همانطور که گفتیم فصد خون یک روش درمانی سنتی برای درمان بیماری هایی همچون کبد چرب، غلظت خون، لاغری، فشار خون بالا، بیماری های قلبی، جوش صورت و … می باشد که توسط پرستاران با تجربه انجام می شود. همچنین برای بیمارانی که امکان مراجعه حضوری به مراکز درمانی را ندارند، خدمات فصد خون در منزل وجود دارند که می توانند از آن استفاده کنند.

 

سوالات متداول

1- فواید فصد خون دست راست چیست؟

بهبود جریان خون، کاهش التهاب و بهبود درد و تورم، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش فشار خون از خواص فصد دست راست است.

2- فواید فصد خون برای کبد چرب چیست؟

از فواید فصد خون برای کبد چرب این است که با خارج شدن خون از بدن، مقادیری از کلسترول و چربی‌های اشباع به همراه آن از بدن خارج می‌شوند و این مورد باعث دفع چربی‌های اضافه بدن می شود.

6 دیدگاه ها

  • سلام وقت بخیر برای انجام فصد خون قبلش باید کاری رو انجام بدم یا نه؟؟ مثلا برای ازمایش خون باید ناشتا باشیم میخواستم بدونم برای فصد باید چه کاری انجام بدیم؟؟

    • درود بر شما فصد خون نیاز به آمادگی خاصی نداره. بیمار نباید ناشتا باشه و سعی کنید از یک روز قبل از فصد خون تا سه روز بعد از فصد مایعات و آب بیشتری بنوشید.

  • سلام میخواستم بدونم بین فصد خون و انجام حجامت چه فرقی هستش؟؟ و اینکه کدومش بهتر هستش برای غلظت خون بالا؟؟

  • سلام وقتتون بخیر شما برای چکاب کامل هم ویزیت میکنید توی منزل که نمونه ها رو خونه بگیرید و بعد به ازمایشگاه انتقال بدید؟؟؟

    • سلام بله. نمونه گیری در منزل انجام میشه با حفظ پروتکل های لازم به آزمایشگاه منتقل میشه و جواب برای شما ارسال میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *